کاربرد و عملکرد روتاری جوینت یا هرزگرد به زبان ساده

در کارخانجات و صنایع مختلف برای داغ کردن غلطک ها ( صنایع نساجی. صنایع کاغذ. و کارتن سازی و … ) و یا برای سرد کردن غلطک ها ( دستگاه نورد در کارخانه های فولاد. سرد کردن شمش های آهن. میلگرد و … ) نمی توان از حرارت یا سرمایه مستقیم استفاده کرد. برای همین امر باید سیال مورد نظر ( روغن داغ ، آب سرد ، بخار ، انواع سیالات جامد و مایع و .‌‌.. ) را  به صورت غیر مستقیم به درون غلطک عبور دهیم. برای این کار باید شیلنگ حاوی سیال به غلتک وصل شده و مواد به داخل غلطک هدایت شوند . خرید روتاری جوینت از سایت هیدروتب

برای اینکه غلطک همواره در حال چرخش است. وقتی شیلنگ به آن وصل می‌شود اگر همراه با غلطک بچرخد گره می‌خورد. و قطع می شود. و برای جلوگیری از صدمه به روند کار ( گرفتگی و خرابی شیلنگ ) به هرزگرد یا روتاری جوینت نیاز داریم. پس از وصل روتاری جوینت به شیلنگ ،  همزمان که غلطک می چرخد. روتاری  نیز می چرخد و سیال به راحتی به داخل غلطک هدایت می‌شود. ( یک طرف روتاری جوینت به مرکزی که سیال از آنجا می آید وصل شده. و طرف دیگر به شیلنگی که به غلتک اتصال دارد ، وصل می شود. )

انواع مختلفی از هرزگرد ها و روتاری جوینت ها وجود دارند. که هرکدام از آنها نسبت به سیالی که قرار است عبور دهند. در انواع مختلفی ساخته شده اند. حتی برخی روتاری جوینت ها باید سیال های زیادی از خود عبور دهد. که به آنها روتاری جوینت چند معبره گفته می شود.

نه فقط نوع ماده ،  بلکه سرعت حرکت غلطک ها و دوران روتاری نیز در نوع ساخت آن تأثیر دارد. بنابراین برخی از روتاری ها با سرعت دورانی بالا و برخی با سرعت دورانی پایین ساخته می شوند.

برخی از کاربردهای روتاری جوینت‌ها عبارتند از:

  1. صنایع برق و الکترونیک: برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی بین قطعات متحرک و ثابت در تجهیزات الکترونیکی و ابزارهای دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. صنایع بسته‌بندی: در ماشین‌آلات بسته‌بندی و لوله‌کش‌ها برای انتقال مواد و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. خودروسازی: در اتصالات بین بخش‌های متحرک و ثابت خودروها برای انتقال انرژی و سیگنال‌های مختلف استفاده می‌شوند.
  4. صنایع نفت و گاز: برای انتقال هیدرولیکی یا پنوماتیکی مواد و گازها در تجهیزات نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  5. صنایع طراحی و ساخت ماشین‌آلات: در تجهیزات صنعتی مختلف به‌ویژه در ماشین‌آلاتی که نیاز به چرخش و چرخش محدود دارند. استفاده می‌شوند.

مهمترین ویژگی‌های مورد توجه در انتخاب روتاری جوینت‌ها شامل محدوده چرخش، پهنای باند، نوع سیگنال یا مایع انتقالی، مقاومت در برابر فشار و دما، و عمر مفید آنها می‌باشد. همچنین، نیاز به توجه به سرویس و نگهداری این اتصالات نیز برای کارایی بهتر ضروری است.