نحوه کارکرد پمپ های دیافراگمی پومکار ترکیه

پمپ دیافراگمی

پمپ های دیافراگمی بر اساس حرکت رفت و برگشت دیافراگم کار می کنند. به این معنا که یک شیر یک طرفه درون پمپ تعبیه شده است. که با حرکت به عقب ، مکش ایجاد شده و مواد را از ورودی به درون شیر می کشاند. این مکش شیر ورودی را باز کرده و شیر خروجی را می بندد. با حرکت رو به جلو ، این شیر بر عکس عمل می کند و مواد را به خارج می راند.

پمپ دیافراگمی
عملکرد این محصول بسیار مشابه پمپ های پیستونی است با این تفاوت که در اینجا یک دیافراگم قابل انعطاف که حرکاتی منظم دارد جایگزین پیستون شده است. این دیافراگمها این مزیت را دارند که در مقایسه با پمپ های پیستونی نیازی به پکینگ ندارند.

دیافراگم ممکن است به شیوه ای مکانیکی از طریق پیستونی که بی واسطه به آن متصل است. و یا یک سیال نظیر روغن یا هوای فشرده به حرکت در آید.

این محصول مقدار خروجی متناوبی دارند و می توانند گازها، مایعات و یا ترکیبی از این دو را پمپ کنند. همچنین پمپ های دیافراگمی برای پمپ کردن مایعات حاوی ذرات جامد قابل استفاده اند. علاوه براین برای پمپ کردن مواد شیمیایی گران قیمت، سمی یا خورنده -که ممکن است از طریق پکینگ به بیرون ترشح کنند -استفاده می شوند. پمپ های دیافراگمی می توانند برای مدت طولانی بدون روغنکاری به فعالیت بپردازند.

پمپ هایی از نوع دیافراگمی که با جریان هوا کار می کنند در ظرفیت های نسبتاً کوچک موجود هستند.

و این پمپها به طور خاصی در مناطق پرخطر (نامطلوب به لحاظ شرایط محیطی) که در آن استفاده از الکتروموتورها نامطلوب به نظر می رسد بسیار مفید میباشند.
آن دسته از پمپ های دیافراگمی که برای انتقال سیال کاربرد دارند. به جای الکترو موتور از راه انداز هوای فشرده بهره می گیرند.  در این پمپ ها دو دیافراگم تعبیه شده است. که به وسیله ی یک میله ی فلزی به هم وصل شده اند.
این نوع پمپ ها با دوام بوده و راندمان بالایی دارند. و به دلیل دارا بودن محاسن فراوان از جمله : ضد انفجار بودن ، نصب آسان ، سهولت در نگهداری و تعمیرات آسان ، قابل اطمینان می باشند.
جنس بدنه ی پمپ های دیافراگمی ، با توجه به کاربرد آن در صنایع مختلف و نوع سیالی که قرار است از درون خود عبور دهد ، متغیر ساخته می شود.
اما در کل جنس بدنه پمپ های دیافراگمی ، معمولا از پلی پروپلین ، دیافراگم تفلون ، سانتروپن و لاستیک ، ساخته می شود.

کاربرد پمپ های دیافراگمی در صنایع مختلف

در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی برای پمپاژ مواد غذایی ، روغن ها ، اسید ها و باز ها ، صنایع بهداشتی برای پمپاژ صابون ، شامپو و مواد شوینده ، صنابع پتروشیمی ، نفت و گاز برای پمپاژ نفت و انواع مواد نفتی و اسید ها ، صنایع آب و فاضلاب برای پمپاژ لجن ها و اسید ها ، صنایع رنگ برای پمپاژ انواع رنگ ، جوهر و مرکب ، صنایع سرامیک و کاشی سازی برای پمپاژ لعاب و دوغاب کاشی ها.

در کل پمپ های دیافراگمی برای پمپاژ انواع سیالات ، همچون ، پمپاژ انواع اسید ها (سولفوریک اسید ، نیتریک اسید ، کلریدریک) ، پمپاژ کاستیک ، پمپاژ آب فاضلاب ، پمپاژ انواع مایعات ، پمپاژ سیالات نفتی.  پمپاژ شکلات ها ، پمپاژ میوه ها ، پمپاژ اتانول ، پمپاژ سیالات حساس ، پمپاژ گریس ها و … کاربرد فراوانی دارد.